3 revoluții ce vor schimba radical lumea în următorii 15 ani (1/3)


Ne îndreptăm cu pași repezi spre schimbări majore în industrie, energie și transport.

Aceste schimbări majore vor avea loc concomitent în următorii 15 ani. Poți spune că 15 ani reprezintă o perioadă prea îndelungată pentru a fi luată în considerare. Mai ales când îți faci griji pentru următoarea săptămână. Dar dacă vei privi înapoi 15 ani, la anul 2002, te vei mira ce repede a trecut timpul.

În anul 1900 în New York, 99% din transport se făcea cu tracțiune animală.

În anul 1913 în New York, 99% din transport se făcea cu automobile.

Într-o perioadă pe care acum o considerăm înapoiată, tranziția de la cal la motorul cu ardere internă a durat doar 13 ani!

Cele trei revoluții sunt, pe rând:

  1. Electrificarea transportului
  2. Răspândirea energiei solare
  3. Mașinile autonome


În această postare voi trata electrificarea transportului și mașinile electrice.

Da, există probleme de autonomie, probleme de preț și așa mai departe. Dar vreau să fac o paralelă între mașinile electrice de astăzi și orice alt produs tehnologic.

Asistăm la o deflație tehnologică. Un laptop performant costa la mijlocul anilor 90 pe la 5000 $ și folosea tehnologie imens inferioară unui smartphone mediocru din zilele noastre, care mai costă doar vreo 200 $.

Iar mașinile electrice sunt un produs tehnologic în exact același sens ca un laptop. Iar prețul lor se va supune aceleiași deflații tehnologice.

La finalul acestei revoluții, o mașină electrică nu va mai fi un automobil în sensul pe care îl cunoaștem toți astăzi, ci o simplă carcasă pentru un procesor performant rulând software și mai performant.

Dar hai să vezi niște cifre care vorbesc de la sine despre superioritatea mașinilor electrice față de cele cu ardere internă. Și aceste cifre vor determina în cele din urmă prin argumente strict economice migrația clienților spre mașini electrice.

Un motor cu ardere internă are un randament de 15-20%. Adică 15-20% din energia conținută într-o anumită cantitate de combustibil este transformată în lucru mecanic (ceea ce ne trebuie pentru a ne deplasa înainte). E ca și cum la fiecare flacon de cola pe care vrei să îl bei ai vărsa 80% la canal și te-ai lăuda apoi că ești foarte eficient.

Un automobil cu ardere internă are circa 2000 de piese în mișcare și necesită întreținere regulată pentru a preveni uzura. Un automobil electric mai are doar vreo 20.

Mai mult, un motor electric are un randament de 80-90%. Adică de 4-5 ori mai bun decât randamentul unui motor cu ardere internă. Practic, vorbim de un consum echivalent de energie de 1.5 litri de benzină la 100 km.

La prețul curentului electric în România de 12 eurocenți / kWh și densitatea energetică aproximativă a benzinei de 10 kWh/l, vorbim de 1,80 Euro la 100 km.

Factorul limitator în acest moment este prețul bateriilor cu litiu, care de prin 2010 încoace scade cu 16% pe an.

Dar Tesla construiește în acest moment o fabrică imensă de baterii în statul american Nevada. Această fabrică, numită Gigafactory, este deja parțial în proces de producție. Când va ajunge la capacitate maximă în viitorul apropiat (2-3 ani), Gigafactory va dubla producția mondială de baterii cu litiu.

Ca să tragem o concluzie intermediară, vorbim de mașini care necesită mult mai puțină energie, care au doar 1% din părțile în mișcare ale unei mașini cu ardere internă, necesitând astfel mult mai puțină întreținere și al căror preț de achiziție va scădea accelerat în următorii ani.

Un alt fapt care dovedește fezabilitatea pe termen lung a bateriilor este instalarea recentă de către Tesla în Australia a unei baterii imense conectate la un câmp eolian. Scopul bateriei este stabilizarea rețelei electrice în situații de consum crescut de curent.

Ce înseamnă asta pentru industria auto?

Motoarele electrice sunt plictisitoare. Un stator, un rotor, o sursă de curent și gata! Un copil de 10 ani poate să construiască unul. La o mașină cu ardere internă, cea mai avansată tehnologie se află în compartimentul motor. În bucata aia de oțel sau aluminiu în care au loc sute de mici explozii pe minut.

Înlocuiește motorul acela foarte complicat cu ardere internă cu un motor electric foarte simplu și vei constata că sute de mii de ingineri mecanici, care cu asta s-au ocupat toată viața lor, rămân șomeri. Mai mult, întregi facultăți de mecanică, care au produs absolvenți pentru industria auto, vor trebui să își restrângă activitatea.

La o mașină electrică, tehnologia de vârf se află în softul de bord. Restul va fi doar o carcasă frumos desenată.

Concomitent vor fi afectați furnizorii de piese pentru industria auto, dar și industria de extragere și prelucrare a petrolului va primi o lovitură. Petrolul va rămâne relevant pentru industria chimică și pentru o perioadă și pentru transportul aerian și maritim.

Iar la o mașină care nu prea se strică, nu va mai fi loc nici de mecanici auto, care cel mai probabil se vor limita la schimb de cauciucuri și tinichigerie.

În următoarele postări voi aborda răspândirea energiei solare (2/3) și mașinile autonome (3/3).

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

3 revoluții ce vor schimba radical lumea în următorii 15 ani (2/3)